27 januari 2009

Debatt - Droger

Jag satt och kollade på debatt tidigare ikväll. Tyvärr såg jag bara slutet. Men tillräckligt för att uppfatta ämnet och skapa mig en åsikt.
Droger.
Droger som vanligt. Jag tror inte folk vet hur vanligt det är. Hur många som använder droger och hur många som har testat. I varje släkt träd finns det minst än som har testat, en som fastnat. Det kan vara alltifrån kokain till smärtstillande som dextrofen, citodon till sömntabletter som rohypnol till zopiklon. Att fastna är lätt och att få utskrivet är ännu lättare.

Kleerup såg speedad ut och tänkte mer än vad han sa. Han fick inte fram mycket men skulle ändå prata. Birgitta Stenberg vill att haschet ska kunna köpas på apotek. I klasserna på högstadiet är det till och med klassensnörd som röker hasch på helgerna. De "coola" tar extacy och blader med andra droger. Knark är acceptabelt bland ungdomar för "alla gör de".
En annan rock stjärna eller vem fan de var som var med på debatt sitter och säger att polisen borde få mer pengar så de kan göra mer rassior. Hur dum i huvet får man fan ta o va?! Vill man knarka så knarkar man. Blir de hårdare på klubbarna och mer span så tar man klubben hem till sig o knarkar öppet! Rassior kommer inte hjälpa. Rassior kommer inte få folk att sluta knarka. Tvärtemot! De kommer göra så att de blir coolare och knarka. Mer spännande!
Ge mer pengar till behandlingshemmen i stället! En behandling kostar 40.000 kr! Ofta är det socialen som betalar dessa behandlingar men de som inte vill gå till socialen då? De knarkar på tills de hamnar i fängelset! "Mer pengar till polisen" de är fan ett skämt!! Ge mer pengar till behandlingar och hjälpa människor som är missbrukare. Inte skälpa dom!

En missbrukare har 4-5 anhöriga. Vart är våran behandling? Vem hjälper oss med vårat medberoende? Ska vi kunna glömma och fortsätta bara så där?

Missförstå mig inte nu. Jag är emot droger. Men jag vet hur vanligt det är och jag vet hur missbrukare tänker. Jag har nämnt det tidigare: Jag har varit där själv. I min omkrets har alla testat droger. I klassen jag gick i när jag gick i 6an knarkar nu nörden och hans kompisar. Jag vet kompisars mammor som "fest knarkar" utan att barnen vet om! Och då är barnen runt 23 år! Jag har suttit med ett ex's mamma i en lägenhet hos en sprutnarkoman som hon sen satt på! Det jag vill komma med de här är att det är vanligare än man tror!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej. Lessen att jag inte svara tidigigare, men vi har en tuff period nu, så energin räcker inte riktigt till.

Vi har inte varit på något anhörigstöd, sådant är obefintligt i vår kommun. Obefintligt bland mycket annat. Ska man få någon hjälp får man tjata och tjata och tjata. Tyvärr.

Har du varit i kontakt med någon av Attention´s stockholmsföreningar??

kolla på attention-riks.se, och klicka dig till lokalföreningar.
det finns ett par stycken i stockholm förutom riksförbundet.
Ta kontakt med någon av dom lokala, där kan du få stöd i din situation, och kanske har dom någon träff där du kan träffa andra i din situation.

Jag har läst lite om hur ni har det, och blir lika sorgsen som vanligt över myndigheters flathet, och nonchalans.

Det kan väl ändå inte vara rimligt att ni ska leva på INGENTING? Socialen har ett ansvar, ni har för fanken ett barn att försörja, och din kille är ju under behandling. Dom är SKYLDIGA att se till att ni åtminstone har existensminimum att leva på.

Jag förstår att det är skitjobbigt just nu, men försök att stå på dig om ekonomiskt stöd. Ni måste ju leva...

kämparkramar från mig

Mandy sa...

Hej Majsan! Tack så mycket för ditt stöd! Och tipset om attention-riks.se.
Jag ska gå in där nu!
Det är helt sjukt att man måste tjata och tjata hela tiden! Man måste verkligen skrika efter hjälp annars får man ingen!

/Amanda