29 januari 2009

Anhörig Information

Nu har jag äntligen hittat bloggen jag letat efter några dagar. Jag hitta den förut och fastnade för siffrorna.

Så här ligger det till:
"Det faktum att en enda missbrukare påverkar 4-7 personers liv. Man brukar säga att det finns mellan 750 000 drogberoende i Sverige, multiplicera det med 5 anhöriga och vi är uppe i 3,7 miljoner anhöriga. Det är 40 procent av befolkningen. Då är inte sex-mat-spel-missbrukare och arbetsnarkomaner inräknade."

3,7 miljoner anhöriga och vart är våra behandling? När får vi hjälp? Medberoende är en lika mycket sjukdom som beroende. Ändå är man osynlig som anhörig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De är fan helt sjukt! Meberoende bör ha samma rätt till vård! /Fiia

Anonym sa...

Det är ingen fara, bara att fråga vad som helst =)

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan att det blir en roman dock, men i grund och botten blev läget ohållbart. Jag höll på att knarka bort hela min familj bl.a., ekonomin gick åt helvete och jag kunde aldrig komma ihåg nåt eller vara med mentalt, för jag var alltid flöddrad. Till slut efter min senaste överdos (som resulterade i leversvikt, jag höll på att dö) kände jag att jag skulle bli tvungen att göra något, annars skulle jag verkligen dö. Så hade jag till slut lyckats knarka bort mitt äktenskap, och kontakten med många vänner var usel eftersom min bästa vän under massa år hette flödder. Så länge jag hade det var allt toppen tyckte jag då.

Jag inser att detta blev superlångt, och inte så uttömmande kanske, men jag tror jag lägger in ett inlägg i min blogg och skriver lite mer =)