06 januari 2009

Har jag rätt?

Nu tänkte jag faktiskt vara allvarlig och skriva om komplikation, eller vad man ska kalla de, som jag o M har haft. Jag kan börja med och säga att jag tycker väldigt mycket om hundar och har alltid velat haft en hund men jag är inte uppvuxen med hundar. Jag är inte speciellt bra på hundar, då menar jag deras beteende hur hur de bemöter vissa situationer. M där emot har vuxit upp med hundar och hans mamma har alltid haft hundar. När vi träffades hade hon 3 st. M är hur bra som helst med hundar och vet exakt hur de tänker m.m.
Nu är de så att ända sen lillans föddes o vi har varit hos M's mamma har både hon och M låtit hundarna nosa på lillan, vilket är helt okej! Jag vill absolut inte att hon ska bli hundrädd! Men de har även låtit hundarna slickat henne i ansiktet. Detta är något jag absolut inte vill! Jag vill inte att en hund ska slicka mig i ansiktet och nu när hon är så här liten är de ändå jag som bestämmer! M tycker jag är barnslig och säger att hundars saliv är mycket renare än människans och de är ju sant. Men de handlar om min lilla dotter! Igår låg vi och pratade om de här och de var första gången jag ens nämnde de. Jag har inte vågat innan. Det blev världens krig och vi började självklart bråka. Jag vet att efter jag sa så igår skulle M bara göra de bakom min rygg o jag nämnde de till honom. Jag vill verkligen inte!
Mycket för att jag inte har nämnt något tidigare är för att M's syster har en man som inte tycker om hundarna och han har fått deras son rädd för hundarna och han går nu runt o säger "Dumma hund" något han fått från sin far. Jag har hela tiden tänkt på de här o jag vill ju inte få lillan bli som han eller bli rädd för hundarna! Men jag känner att jag måste ändå få säga vad jag tycker o vill! Ursäkta alla hundälskare men jag hatar (eller hatar är ett för starkt ord), Jag tycker verkligen inte om när hundar slickar mig i ansiktet, jag tycker de är äckligt!! Deras saliv är strävt o man måste alltid gå o tvätta bort de sen! Så varför ska jag ens tycka om att de utsätter min dotter för de här? De kanske är en skit grejj! Men jag har haft de här i tankarna snart 1/2 år!! M säger att de måste låta hundarna hälsa på henne o se att hon är liten annars springer de runt o jaa.. Alla vet väl att en hund alltid måste hälsa. De förstår jag! Nosa på men slicka inte henne i ansiktet!

Så nu alla som läser!
Vad tycker ni?
Över reagerar jag eller har jag rätt?

5 kommentarer:

Lovi sa...

Jag tycker inte att du överreagerar alls. Självklart ska hundar få nosa och buffa lite men där ska gränsen gå.

Hundsaliv kanske är renare än människosaliv men vi människor går inte runt och slickar i varandras ansikten heller. Desutom luktar det illa och barnen kan bli mer rädda när dom blir slickade.

Min hund slickar väldigt mycket på allt och alla men vi säger nej lika mycket när hon försöker slicka på oss som på theodore. Det är en sak om det är en slick på handen där det kanske finns resten men där går gränsen.

Jag tycker att M och hans mamma ska respektera när du säger nej. Försök hitta en jämnförelse "Skulle ni tycka att det vore fräsch om jag hälsade på er genom att slicka er i ansiktet?"

Stå på dig och säg nej för det är ÄCKLIGT!

Den blivande sa...

Du överreagerar inte alls. Jag respekterar folks vilja om Diesel vill gå fram och pussas. Jag själv älskar att pussas med min hund, men skulle aldrig tillåta att Diesel eller någon annan gjorde det på mitt barn. Barn är känsliga och en hund slickar i sig kiss och annat skit ute. Visserligen byter dom saliv var tredje minut men det finns fortfarande bakterier som lillan kan bli sjuk av eller reagera på. Det är fel, fel, fel att M och hans mamma tillåter det.
Det som Lovi sa: "Skulle ni tycka att det vore fräsch om jag hälsade på er genom att slicka er i ansiktet?"
Nu är det ju ändå så att människor inte gör det. Det hundar sätt att hälsa, pussa och tvätta sig.

Mandy sa...

Lovi: Tack för tankeställaren! Det känns faktiskt bättre när en som har djur tycker samma sak som jag. Jag är bara rädd att hon inte kommer acceptera de här o fortsätta bakom min rygg!

Just Me: De är precis de jag tänker på! De är deras sätt att hälsa! Visst ska de få hälsa på lillan men de ska inte behöva göra de i ansiktet! Disel har aldrig gjort de o de har alltid gått bra när vi har varit hos er!

veronica sa...

nej usch och fy jag vill inte ha en hund slickande i mitt ansikte! den får gärna komma fram och hälsa men slickar den på mig puttar jag bort den! och jag hade inte velat att den skulle slicka på mitt barn. de får dom ju acceptera. då får hunden slicka dom i ansiktet om dom vill de. hälsa okej men slicka tvär nej!

Anonym sa...

De är klart du har rätt! Säg emot bara!