09 februari 2009

Spice

Det har hänt en grej som jag inte har skrivit om. Anledningen är för att jag själv inte vet hur jag ska tackla de.
För några dagar sen berättade M att han hade rökt spice på boendet. Att det finns några där som röker spice i stället för att röka hasch. Spice är lagligt i Sverige men har samma effekt som thc. På Flashback kan man läsa mer om "drogen". Det är en så kallad örtblanding med ett rus likt Cannabis.

Jahaa.. Hur ska man tackla de här nu då? Visst det är lagligt. Men om man röker de i stället för hasch så finns ju beroende problematiken kvar och framför allt suget. Visst vill jag att han hellre röker spice än hasch, rus som rus. Drog som drog. Spice är inte narkotika klassat men det finns mycke droger som inte är narkotika klassat än!

Så här skriver en F.d.Flummare på Flashback:
"Spice är helt klart ett mycket bra alternativ till cb för oss som lämnar urinprov . Då ruset är likt thc fast längre och inte lika kraftigt t ex spice ger inte samma starka intryck av färg,musik,djupa tankar osv . Men lämnar man inte pissprov ser jag ingen anledning till att röka spice istället för cb . För övrigt så lämnade jag pissprov dagen efter och var grön men stenad hade jag iaf varit men ingen får veta ett skit."

Precis vad jag menade. Spice är ju perfekt till de som vill fortsätta röka medans de gör pissprov. Alltså personer som inte vill sluta utan endast gör de för att de måste!

Jag började inte bråka med M om de här utan sa bara att jag kände mig sviken. För de gör jag. Men ändå står jag någonstans där jag inte vet var de är. Jag har ingen aning om hur jag ska ta de här. Han gör ju ändå inget som är olagligt eller inte heller narkotika. För de är ju inte narkotika. Men rus som rus. Han var inte så positiv för spice heller. Han sa att han fick ont i huvudet av de och att det var som dåligt hasch. Han sa att han inte skulle göra det igen. Men de har man hört ett antal gånger. Jag börjar fundera på om det är så bra att han bor där. Han har blivit erbjuden syra, propavan och nu spice. Vilket han aldrig skulle ha nära sig om han bodde hemma! Visst jag kan inte skydda honom från droger utan han måste lära sig säga nej, vilket han har gjort. (Förutom spice'n då)

Här är droger som inte syns på vanliga pissprov:
LSD
Research Chemicals (5-meo-dipt, 2c-e, DOI osv)DXM
Stilnoct
Imovane
Tramadol
Salvia
LSA
Tryptaminer (Dvs. Svamp, DMT, 4-aco-det)

Det finns alltid sätt att ta sig runt rättssytemet. ALLTID!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det viktigaste är att du förklarar till honom hur du känner och inte anklagar honom. Jag förstår dig att du känner dig sviken. De skulle jag också göra. //Fiia

Anonym sa...

Prata med honom och kämpa på!

Anonym sa...

Såg detta är ett gammalt inlägg men va tvungen att kommetera ändå. Det märks att du inte har någon större koll utan är hjärntvättad av sveriges drogpolitik för det är FÖR FAN inte rus som rus. Jag kan garantera dig att spice är mycket mycket mer skadligt för kroppen än vad cannabis är. Spice är en "örtmix" men det du får ett rus av är kemikalierna dom sprutar över "örtmixen" så bara för något är lagligt eller olagligt betyder det inte att det lagliga alternativet är bättre kolla bara på alkohol. Alkoholen är en(om den inte är) av dom farligaste drogerna både för användaren och för samhället och den kostar oss enorma summor varje år, och nä jag är ingen "flummare" men jag är inte heller hjärntvättad av vår pissiga drogpolitik som går ut på att visa resultat och plocka haschrökare och andra missbrukare istället för att ta dom som smugglar in och säljer stora mängder i sverige, det är lättare att plocka folk helt random på stan än att lägga ner tid på spaning på smugglarna och försäljarna! Jag litar mer på WHO´s oberoende forskare än forskare som är tillsatta för att få fram det den svenska regeringen tycker passar dom bäst.