25 februari 2009

Anhörig Behandling

Mötet idag gick bra. Anledningen var precis som jag trodde. Jag ska få göra en Anhörig behandling. Behandlingen kommer vara inom landstinget och är gratis. Man kommer vara mellan 5-10 personer och få kunskap om beroendeutveckling samt medberoende. Vi kommer gå igenom skuld och skam känslor även förnekelse.
Jag vet inte vad man ska förvänta sig av en sån här behandling. Men jag ger de en chans och så får man se. Jag nämnde de också att jag måste prata med någon för att kunna bearbeta allt som har hänt, och de är inte riktigt de en behandling är till för. De verkar som att de mer kommer vara som informations möten. Men de är en början och de är alltid bra!
Behandlingen kommer vara 5 kvällar i veckan, 4 arbetskvällar och 1 lördags kväll. Sammanlagt 18 timmar.

I morgon ska jag ringa hon som har hand om de här. De är tydligen de enda som krävs, ett samtal. Så då får vi se när behandlingen ska börja..

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
Jag är anhörig till en idag nykter alkoholist och narkoman. Under våra 3 första år missbrukade han, i början (första året), utan att jag visste om det.
Jag kände mig otroligt dum som inte märkt något. Min värsta farhåga var att andra hade vetat det och inte jag. Att andra hade tänkt.
"Stackars tjej... hon tror att allt e bra... hon skulle bara veta"

Jag ville bara skriva till dig och berätta att det som hjälpte mig ur mitt otroligt dåliga mående var dels att jag gick en sk. "anhörigbehandling" men framförallt att jag tog mig mod till att gå på ett Co-anon-möte.
Gå in på Co-anons hemsida, alla ni som har någon anhörig som missbrukar, och läs och kom på ett möte.
Det har räddat både mig och mitt förhållande med pappan till mina barn!

www.co-anon.se