09 december 2008

Al-Anon

I dag var jag på mitt första Al-Anon möte. De var ett lunch möte och när jag kom var de bara jag o en till! Min första tanke var SPRING! Åh, nej, jag ville verkligen bort då. Tänkte vad fan är de här för nått! Men sen kom de 2 till sedan ännu 2 till. Så vi blev väl 6 pers. Mötet var väldigt intressant! De började o läsa upp massa punkter om vad Al-Anon stod för osv. Deras grupp arbetade efter de 12 stegen. Idag är de december så då arbetade de efter de 12e steget. Jag som ny förstod väl lite grann av de. Men de var ändå intressant. De blev högläsning om de 12e steget. Sedan blev de:

"Hej, jag heter Amanda"
"Hej Amanda!"
"..O jag är anhörig.."

När man tänker på ett sånt möte blir de ganska komiskt! Men när man väl sitter där så känns de ändå skönt! Eftersom jag var ny så berättade de flesta om deras historia men sedan fanns de även de som berätta om hur arg de var bara för o en annan om hur han gick upp ur sängen.
De ska även finnas något för anhöriga narkomaner. Al-anon inriktar sig mer mot anhöriga alkoholister. De på mötet tyckte i allafall att jag ska prova på 10 olika möten o sen se om man vill fortsätta gå. Om man inte är anhörig kan jag tänka mig att ni inte förstår hur ett sånt här möte är bra för en men jag som anhörig kände faktiskt att de var intressant o att man kan lära sig av dom! Vi som anhöriga måste också få hjälp efter all skada som missbrukaren har gett oss. De är inte bara o glömma o förlåta! Så de blir nog något mer möte framöver.

Inga kommentarer: